Fonksiyonel Endosokpik Sinüs Cerrahisi

Endoskopik sinüs cerrahisi sinüsler içindeki blokajları gidermek için yapılan bir cerrahi işlemdir. Bu blokajlar sinüslerin drenajını ve havalanmasını bozarlar. Sonuçta sinüzite sebep olarak olup başağrısı başta olmak üzere, yüz ve göz çevresinde ağrı, burundan nefes almada güçlük, koku almada azalmaya şikayetleri ortaya çıkarırlar.

Endoskopik sinüs cerrahisi neden yapılır?

Aşağıda belirtilen hastalıkların sebep olduğu şikayetleri ortadan kaldırmak için yapılır:

• Sinüzit
  • Septum deviyasyonu ve konka hipertrofisi
  • Nazal polip
  • Burun ve sinüs tümörleri (inverted papillom)

Endoskopik sinüs cerrahisinin hedefleri:

Sinüslerin drenajını düzeltmek ve burundan geçen hava akımını artırmak için dizayn edilmiştir. Hedefleri:

• Sinüs enfeksiyon sayı ve şiddetini azaltmak
  • Sinüzit dolayısıyla ortaya çıkan şikayetleri düzeltmek
  • Burun hava akımını artırmak
  • Koku almayı düzeltmek

Nasıl yapılır, nelerle karşılaşılır?

Genellikle genel anestezi altında cerrahın kamera ve ışık kaynağına bağlı ince bir endoskopi probunun yansıttığı görüntüleri, ekran veya monitörden burun içini ve sinüs ağızlarını görerek uyguladığı bir operasyondur. Özel bir takım aletler kullanılır ve burun içi polipler, septum deviyasyonu ve sinüs blokajları düzeltilir.

Burun deliklerinden girilerek yapılır, cilte herhangi bir kesi yapılmaz bu nedenle hastalar ameliyattın yapıldığı aynı gün genellikle taburcu edilir.

Endoskopi sinüs cerrahisine hazırlık:

• Ameliyat öncesi medikal hazırlık: doktorunuz operasyon öncesi burun mukozası içindeki inflamasyonu azaltmak için birtakım ilaçlar kullanmanızı isteyebilir. Doktorunuzun talimatlarına uymanız çok önemlidir. Ameliyat öncesi ve sonrası kullanacağınız ilaçlarınıza zamanında başlayınız.
  • Genel sağlık durumunuz öncelikli olarak sorgulanır ve gerekirse dahili durumunuz açısından aile hekiniz ve ya dahiliye doktorunuzden konsültasyon  istenir. Bazı laboratuar testleri ve radyolojik incelemeler mutlaka doktorunuz tarafından istenecektir.
  • Sigara: sigara içmek cerrahi sonuçlarınızı mutlak şekilde kötüleştirecektir. Skar dokusu oluşumu ve kötü iyileşmeye sebep olacaktır. Bu yüzden sigara içimi 3 hafta öncesinden sonlandırılmalıdır.
  • Ameliyat öncesi sakınılması gerekli durumlar: aspirin, NSAİD (ağrı kesiciler; advil, arveles, novalgine, apranax vs). on gün öncesinde kesilmelidir. Vitamin E, ginseng, bitkisel ilaçlar, sarımsak tabletleri, ginko biloba (tebokan) ekstreleri kanamayı artırabilir. Kumadin ve plavix gibi kan sulandırıcılar 2 hafta önce kesilmelidir. Alkol alımı 10 gün öncesinde durdurulmalıdır.
  • Ameliyat öncesi serum fizyolojik veya nemlendiricili sıvı ve kremler doktorunuz tarafından tavsiye edilebilir.

Ameliyat günü sizi ne bekliyor?

• Ameliyattan önce gün gece yarısından sonra hiçbirşey yiyip içemezsiniz.
  • Cerrahi genel anestezi altında yapılacaktır. Cerrahi sonrası derlenme odasında bir saate yakın bekletileceksiniz. Servise alındıktan 4-5 saat sonrasında herhangi ciddi bir problem olmaksızın evinize gönderileceksiniz.
  • Eve gönderilirken uymanız gereken şeyler ve ilaç tedavileriniz doktorunuz tarafından size anlatılacaktır.

Endoskopik sinüs cerrahisinin riskleri nelerdir?

Çok düşük oranlarda riskler icersede bu riskleri bilmenizde fayda vardır:

• Kanama: Ameliyat esnasında çok az miktarda kanama beklenir bir durumdur ve hastalar tarafından iyi tolere edilir. Nadir vakalarda müdahaleyi iptal etmeyi gerektirecek kanamalar olabilir. Ameliyat sonrası orta derecde kanamalar görülebilir fakat bunların da büyük bölümü 1 gün sonrasında düzelir. Çok nadiren cerrahın müdahalesini gerektirecek kanamalar olur.
  • Enfeksiyon: Ameliyat esnasında ve sonrasında antibiyatik tedavisi verildiği için nadiren görülen bir durumdur.
  • BOS (beyin omurilik sıvısı kaçağı): Cerrahi esnasında cerrah burun ile beyini ayıran ince bir kemik tabakanın altıda çalışır. Yine çok nadiren bu tabakaya zarar verilirse bos sızabiir. Çoğunlukla cerrahi sırasında fark edilir ve hemen tamir edilir. Cerrahi sonrası tanısı konulursa defekti kapatmak için ikinci bir cerrahi gerekebilir.
  • Görmede değişiklikler: Sinüsler göze çok yakındır. Eğer operasyon esnasında çok nadiren de olsa zarar verilirse çift görme veya görme kaybı oluşabilir. Göz yaşı kanalına ciddi zara vermede aşırı gözyaşı salgısına neden olabilir. Daha öncede bahsedildiği gibi çok çok nadir görülen komplikasyonlardır.
  • Diğer: Koku almada azalma, burundan nefes almada değişiklikler. Bazı hastalarda ameliyat sonrası tekrarlayan sinüs enfeksiyonları oluşabilir ve bunların antibiyotikle, steroidlerle veya tekrar cerrahi ile tedavisi gerekebilir.

İletişime geçin

Your browser is out of date. It has security vulnerabilities and may not display all features on this site and other sites.

Please update your browser using one of modern browsers (Google Chrome, Opera, Firefox, IE 10).